Paradijsje op Koh phagnan

19 augustus 2019 - Ko Pha Ngan, Thailand

Maandag 12 augustus:

Koh samui zit erop, nu op pad naar Koh Phagnan. Nou ja, op pad... we gaan natuurlijk weer met de boot. Op ca 30 minuten varen van Samui ligt Koh Phagnan. Vooral bekend van de full moon feesten, maar daarnaast een heerlijk relaxed hippie eilandje. Vanuit het hotel worden we met 2 busjes sterk opgehaald en de reis verloopt verder soepel. Rond de klok van 2 komen we aan op de pier van Koh Phagnan waar we na even zoeken een mannetje horen schreeuwen 'Jacob, Jacob': en jawel hoor, met 12 man sterk en 24 koffers passen we in een taxipick up, koffers op het dak en de meute Urkers in de achterbak.

300 meter verder en een schoftige 1000 baht (30 eu) lichter komen we aan op een paradijselijk resortje met welgeteld 10 hutjes op het strand, waarvan er dus nu 6 bezet door een familie Urkers. De Filistijnen over u, daar gaat jullie rust! Een aardig Franse receptioniste probeert nog met een kaart het eiland uit te leggen, maar heel ongeduldig wijzen we deze vrouw op het feit dat we haar misschien wel meer kunnen vertellen over de ins en outs van Koh Phagnan, dit was immers al de derde keer dat we hier aanmeerden. We settelen ons snel in de prachtige huisje om vervolgens een middagje te hangen en wirgen op ons privestrand, met palmbomen en hangmatten. Onze verwachtingen werden weer ruimschoots overtroffen op dit prachtige resort, hier kunnen we wel 100 worden.

Koh Phagnan staat voor ons ook een klein beetje voor 'milky bay', het resort waar we de afgelopen jaren verbleven met het geweldige personeel en restaurant om van te watertanden. Ome Jan heeft er nog een nationaal record spareribs eten gehaald dus daar vergeten ze ons niet snel.

Dit keer waren we echter vreemd gegaan naar een ander resort, maar dezelfde avond nog werd er een taxi geboekt om savonds te gaan eten bij 'Milky Bay. De mini pip (Rick) reserveerde onder de welbekende vakantienaam 'Jannetje Brands' en opgedost ging de club wederom achterin in de taxi richting 'Milky Bay'. Bij aankomst duurde het welgeteld 3 seconden voordat het personeel ons opmerkte en begon te springen en te dansen van geluk. Nadat de ene knuffel na de andere was uitgedeeld kon er worden gegeten. En gegeten werd er. De BBQ chef kon het maar nauwelijks bijbenen. Met volle buikjes keerden we huiswaarts om vervolgens de nacht door te brengen in ons paradijsje met knetterharde bedden.. dat dan weer wel.

Dinsdag 13 augustus:

We beginnen de ochtend gezamenlijk aan het ontbijt. Het was nog even wachten tot tante Jannie en ome Jan kwamen binnen spetteren: ome Jan wat bleekjes en tante Jannie wat onnatuurlijk bruin. Het bleek een zware nacht te zijn geweest voor Ome Jan, die hem wel eens beter had gevoeld.

De plannen voor vandaag konden gesmeed konden worden, alhoewel... veel stond er niet op het programma. Louwe Geert moest even naar het ziekenhuis vanwege een opgelopen enkelblessure en ome Jan moest nog even bijkomen van de onrustige nacht. Na een ochtendje lanterfanten (en kayakken naar het eilandje rechts voor ons) besloot het gros van de groep in de middag maar een brommertje te huren om het eiland wat te verkennen. Jacob, Tjerkje, Jenna en Jenny L. bleven op het resortje. Brommer rijden hier is namelijk niet zonder risico gezien de vele glijpartijen over het grind op de wegen.

De brommer groep deed wat strandjes aan en er werd gegeten (op aanraden van het thuisfront Rebecca) bij Patties place. Het was eten en gegeten worden want de muggetjes hier hielden ook wel van een lekker Urker huidje vol bloed.

Moe en voldaan keerden ze huiswaarts, op naar dag 3 hier op Koh phagnan.

Woensdag14augustus:

Dag 3 bestond eveneens uit brommeren, snorkelen en eten. Het schiereilandje Koh ma werd bezocht waar je door een wit zandpad door zee kan komen. Hier was het prachtig snorkelen en de oeh's en ah's hoorde je onderwater door de snorkels heen.

Gegeten werd er tussen de middag op schommels aan de bar bij Vegga's en savond op de food markt in het dorpje bij ons resortje. Een tiental oma'tjes waren hier aan het bakken, koken en grillen en allemaal met een eigen specialiteit. Met de buikjes vol keerden we huiswaarts voor een spelletjes avond met oa 30 seconds (of 40 seconds voor de slechtzienden onder ons) en 'Wat ben ik' met briefjes geplakt op de voorhoofden. Vele dieren kwamen voorbij zoals een Thaise goudvis, de zeedrol, een Duitse schweinhund en de duizendpoot. Nadat we wederom door een Duits echtpaar op ons decibel niveau waren gewezen hebben we onze kamers geluidsloos opgezocht.

Donderdag 15 augustus.

Exact 5 jaar geleden (minus 5 uur tijdverschil) stapten Jacob en Tjerkje in het huwelijksbootje. En dat werd natuurlijk gevierd met koffie en taart, dit keer lekker op het strand. De groep ging vervolgens wederom op pad met brommertjes en deze keer gingen Jacob, Tjerkje, Jenna en Jenny gezellig mee: in een foeilelijke gele Suzuki jeep. De ramen vielen eruit, stuurbekrachtiging kenden ze toen nog niet, en bij elke keer schakelen moet je de pook even met een flinke ruk in de juiste versnelling zetten. Desalniettemin kwamen we veilig aan op een prachtig strandje Gaaf Salad waar de nodige hamburgers weder veroberd, gesnorkeld en gedobberd in het heldere en lauwwarme zeewater. De avond sloten we wederom af bij het welbekende Milky Bay restaurant. We beseften ons dat dit de laatste keer zou zijn aangezien we naar alle waarschijnlijkheid de volgende vakantie in een ander exotisch land gaan besteden. Dit was tevens de laatste dag Koh phagnan aangezien we de volgende dag al vroeg worden opgehaald voor de volgende bestemming: Koh Tao.

1. HH:
    23 augustus 2019