Dag 4,5: 'rustdag' + Oost Koh Phagnan

28 augustus 2017 - Koh Phangan, Thailand

Dag 4: de Zondag. We besloten deze dag traditioneel te rusten. Beetje luieren, lezen en een kerkdienstje volgen in Villa four: de villa van de familie pip ter grootte van de Jeruzalem kerk. Dat deden we dan ook. De dag begon wederom met het ondertussen bekende ontbijtje op het strand. Vervolgens met een bakje koffie en een zelf meegebracht koekje op het strand. De één leest een boek, de ander pootjebad wat aan het strand. Rond de klok van 11 besluiten we dan toch om even een klein potje volleybal te spelen. Wat bedoeld was als licht actief vermaak werd al snel een ware veldslag. Deuren en ramen moesten gesloten worden want niemand was nog veilig. Na een leep balletje over het net duikte de altijd fanatieke Tjerkje met gestrekt been richting de bal. De minstens zo fanatieke uncle Jan, met nieuwe Humberto bril deed dit dit met fabelachtige snoekduik. En je raad het al! Vol op de knie van Tjer! De bril vloog af, en bestond enkel nog uit 2 glazen en een pootje. De wenkbrauw gescheurd en een blauw oog was de fysieke schade. Met 1 man minder ging het spel even fanatiek door en eiste nog meer slachtoffers. De van de brommerval verdikte knie, leek aan de beterende hand, maar na een van Persie-achtige snoekduik in iets minder mooie uitvoering, moest de knie het weer ontgelden met enkele schaafplekken. Zo ook de rug van Louwers Geert, en vele andere ledematen van de overige veldspelers. Na een half uur vonden we het genoeg geweest voor de 'rustdag' en konden we direct aanschuiven aan de voor ons gereserveerde tafel in het restaurant. Op het menu: tomatensoep, iets wat ze in Thailand niet kennen, maar toch werd het speciaal voor ons gemaakt. Althans een poging. De soep was desalniettemin prima binnen te houden, en maakte het toch nog een beetje zondag hier op Koh Phagnan. De zondag werd vervolgd met een preek van Ds. Middelkoop over het ploegen en zaaien van je akker. Waarna het avondprogramma op dezelfde wijze werd ingevuld als alle eerdere dagen hier.

Dag 5 stond een nieuwe brommerdag op het programma. Deze ronde naar het relatief onbekende Oosten van het eiland. De reden kwamen we later achter: om er te komen moest je namelijk door een bergachtig gebied en dat op de brommer! 13% stijgen en dalen en dat in colonne. Wij draaien onze hand er niet voor om en na een klein half uurtje komen we dan ook aan op ons eerste strandje. Hier hebben we lekker gezwommen, gezont etc. En heel af en toe kwam er een duo witte kont haaien voorbij zwemmen: dit tot grote verbazing van de overige strandgasten. De tweede bestemming deze dag zou het beroemde Bottle Beach zijn. Ooit is hier een film van Leonardo DiCaprio opgenomen. En eigenlijk kun je er alleen maar per boot komen. Wij dachten er ook met de brommer te komen maar met nog 3 km te gaan hebben we toch maar besloten om deze expeditie op te geven: de weg die voor weg door moest gaan had weinig weg van een weg (heerlijke zin). Dan toch maar naar het buurstrandje waar we relatief eenvoudig konden komen. Maar er moest natuurlijk ook gegeten worden. Dat deden we wederom bij een door TripAdvisor geadviseerd restaurantje: de Bob Marley Thai. Onwennig komen we binnen maar binnen niet afzienbare tijd hebben we het restaurant eigen gemaakt en zijn de laatste overige gasten vertrokken. Rick en Louie lopen meer in de keuken dan de kok zelf, tafels zijn naar onze zin verschoven en er word weer ruimschoots gelachen. Bij het opnemen van het drinken gaat het natuurlijk al helemaal verkeerd. Het favoriete dankje van ome Jan, Schwepper genaamd, blijkt niet voorradig en moet speciaal uit het nabij gelegen vissersdorpje gehaald worden. How many you want sir? Two schreeuwt ome Jan enigszins bescheiden. Na 30 minuten arriveert de bediende dan ook trots met 2 superverse 'schweppes'. Mevrouw verstond namelijk 'snappers' en had dus keurig twee verse vissen opgehaald die het haakje nog in de mond hadden. In tegenstelling tot ons restaurantje 2 dagen geleden, wist de chef kok (over het algemeen is dit de Oma van de eigenaar in Thailand) de gerechten in vlot tempo te presenteren. Alles verser dan vers en verrukkelijk van smaak. Wij vegen onze mondhoeken dan ook met plezier af om vervolgens uit te buiken op het mooie strand thong pan Noy (of zoeits). Na een klein uurtje pakken de donkere wolken zich echter snel samen en moeten we onze spullen rapen om zo snel mogelijk weg te komen. We schuilen in de plaatselijke bakkerij en drinken hier een bak koffie. De regen is echter een gigantische stortbui waardoor een aantal besluiten om met de taxi terug te gaan vanwege de veiligheid. Immers, waterafvoer kennen ze hier niet en de heuvelachtige route moet ook nog afgelegd worden om terug te komen bij het hotel. Toch moeten we er aan geloven. Door de regen keren we ons huiswaarts, en gelukkig komen we hier zonder kleerscheuren vanaf. Aangekomen bij ons hotel is het tijd om ons voor te bereiden op ons afscheid hier en de overtocht naar Koh Tao, nummer 2 van de eilanden groep hier aan de oostkant van zuid Thailand. We eten er voor de laatste keer, zeggen het team vaarwel en gaan op tijd op bed voor de volgende dag die vroeg zal beginnen: 7.20 ontbijt, 8.00 paraat voor de taxi richting de boot. Kap kum kap, Milky Bay!

1. Jan de boer:
    Weer geweldig
  2. HH:
    Top man ,
    Pas wel op elkaar , in het gips lijkt me een vakantie stuk minder leuk
  3. Moeder:
    28 augustus 2017
    Wederom geweldig om jullie avonturen op deze manier mee te beleven. Passen jullie wel een beetje op dat jullie weer heelhuids thuiskomen. Groetjes aan allen vanuit een zonnig hardenberg.