Dag 6&7: Koh Tao

30 augustus 2017 - Koh Tao, Thailand

Op het moment van schrijven zit ik heerlijk onderuit gezakt in de beachlounge van ons hotel, aan het strand, met een ondergaande zon. Wat een weelde! Gisterochtend 7:40 stonden we met zun allen paraat bij het ontbijt in ons hotelletje. Speciaal voor ons vroege vertrek ging de keuken ietsje eerder open zodat we nog even konden ontbijten voordat we vertrokken naar Koh Tao. We namen allemaal afscheid van het personeel met een knuffel en een enkeling met een klein traantje omdat we toch wel een band hebben gekregen met deze mensen. Dat was vorig jaar al het geval en nu alleen maar sterker! Na al het geknuffel leveren we onze brommers in en vertrekken we richting de pier van Koh phagnan om vervolgens de catamaran richting Koh Tao te nemen. Het eilandje dat bekend staat als duikersparadijs, op circa een uur varen van Koh Phagnan. De reis verloopt zonder al te veel moeite en rond de klok van half elf komen we aan op ons resort. Wederom een prachtig hotelletje, luxe kamers, pal aan het strand en de levendige straat van het eiland. Gelukkig wel helemaal aan het einde zodat we onze rust hier zeker wel hebben. De eerste dag chillen we wat aan het strand en de eerste snorkelervarigen worden gemaakt. Zelfs schoon papa, normaal niet onder wat te krijgen vanwege opgebouwde haaienvrees, waagt de gok en snorkelt vrolijk met ons mee. De angst lijkt overwonnen want een complete uitrusting word al snel aangeschaft. Maar hoe kan het ook anders, de onderwaterwereld is hier minstens zo mooi als de natuur boven water. De ene vis heeft nog meer kleurtjes dan de ander. Sommige zwemmen alleen, anderen in complete scholen. Fantastisch! De eerste dag op Koh Tao doen we verder niet heel veel. De bootrip, het vroege opstaan, en aller ervaringen hakken er toch wel een beetje in. Rond het avonduur zoeken we een goed aangeschreven restaurant je op. De keuze deze keer is gevallen op Barracuda restaurant. Moet het je van het zijn. We krijgen een routebeschrijving mee want het is iets moeilijk te vinden. Nou dan weet je het wel. We waren overigens van te voren gewaarschuwd dat Koh Tao tegenwoordig onderkomen is van de Thaise Maffia. Niet alleen s'avonds op straat begeven dus of op donkeren plekken komen. Je raad het al! De routebeschrijving leidde ons door smalle donkere steegjes, waar we al 2x waren gekeerd vanwege de onguurheid ervan. Uiteindelijk toch maar doorgezet, want het moest hier zitten volgens de beschrijving. En jawel hoor. Met samengeknepen billetjes arriveren we op een Italiaans aandoend pleintje met een trendy restaurant. We nemen buiten plaats aan de speciaal voor ons gereserveerde tafel en genieten van het vele lekkers. Wederom veel ribs, beef en weet ik veel wat, door ons veroverd in een tempo waar Max Verstappen jaloers op kan zijn. We hebben afgerekend en wel wanneer de tafel die gelijk met ons begon te eten, nog niets eens halverwege hun eerste gerecht was. De oogjes begonnen langzamerhand ook wat kleiner te worden, dus we spoedden ons huiswaarts door de straten die wij Sodom en Gomorra noemen. Onze lichtjes gaan uit!

De volgende ochtend worden we wakker, allemaal op onze eigen tijd. De een ontbijt hier en de ander ontbijt daar. De enige gemene deler is dat alles aan het strand is. We ontdekken de omgeving iets en besluiten al snel om middels een taxi boat naar Koh Nuanyang te varen, op 10 minuten van ons resort. Twee eilandjes verbonden door een zandstrand zo wit als parelmoer. Voordat we ons klaarmaken worden eerst in de plaatselijke duikwinkel complete professionele uitrusting aangeschaft, waar een gemiddelde duikers jaloers op is, om vervolgens in de longtail boot te stappen. Deze boten zijn uitgerust met een complete automotor waar een as met vin aan gemonteerd is: prachtig om te zien overigens. We komen aan op het eiland, betalen een kleine fee en zien vervolgens hoe massa's Chinezen vanmorgen dezelfde gedachte hadden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een fantastische omgeving, natuur en azuurblauw water waar je de vissen ook boven water gewoon ziet zwemmen. De duikbrillen worden opgezet en hup het water in met zun allen. Onder water hoor je de oeh's en ah's klinken zo mooi. Het bordje 'don't feed the fish' word professioneel vermeden on vervolgens met complete pakken rijstwafels de visjes te voeren. Ze beginnen gewoon op je te pikken! De ander sabbelt aan je teen. Fantastisch! We verblijven hier een uurtje of 3 en dan vinden we het ook wel weer genoeg. We keren huiswaarts, drinken koffie en eten taart in een trendy restaurantje en op de weg terug genieten we van een heerlijk massage. Met een complete groep liggen we op bedjes naast elkaar en over ons heen lopen Thaise vrouwtjes. Ook hier klinken oeh's en ah's maar dat is met name vanwege ons stijve Hollanders. Vet van de olie komen we aan op onze hotelkamers, knappen ons op voor het avonddiner bij de beste Italiaan van het eiland, zo luiden de recensies.

Op het moment van schrijven zit ik nog steeds in hetzelfde lounge stoeltje, maar ondertussen met een donkere hemel waar de sterren al verschenen zijn. Dat betekend dus dat ik als de mieter naar de kamer moet om me op te knappen. Anders mis ik het avondeten!

1. Jelle:
    30 augustus 2017
    Hey guys, how's the food?
  2. HH:
    30 augustus 2017
    Top verhaaltje zwager , geniet er van
  3. Jelle:
    1 september 2017
    Ik vond er helemaal niks aan met jullie.
    Jullie zijn allemaal saai.

Groetjes jelle
  4. Jelle: